اثربخشی آموزش معکوس بر میزان انگیزش تحصیلی و کاهش اضطراب در درس شیمی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم دبیرستان نمونه دولتی معلم شهر مهستان
کد مقاله : 1096-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
محمد جواد زرین1، شریف کامیابی *2
1دانشجو کارشناسی ارشد
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش آموزش معکوس بر میزان انگیزش و کاهش اضطراب تحصیلی در درس شیمی دانش آموزان است. عاملی که می‌تواند روند یادگیری شیمی و عوامل مثبت مرتبط با آن را با اشکال مواجه کند، اضطراب ناشی از عدم درک مفاهیم و نبود انگیزه تحصیلی است، در جهت ایجاد اشتیاق و تقویت خودکارآمدی آموزش شیمی ضروری است راهکارهایی متناسب با نظریات علمی نوین ارایه گردد که به پیشرفت فرد و ترقی آموزش موثر منجر شود، روش پژوهش شبه آزمایشی است که با طرح پیش‌آزمون -پس‌آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم دبیرستان نمونه دولتی شهر مهستان در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل می‌دادند. نمونه آماری پژوهش شامل دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم رشته ریاضی و علوم تجربی بودند که از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه های استاندارد اضطراب مشابه پلیک و پارکر (1982)، انگیزش تحصیلی هارتر (1980) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که روش آموزش معکوس به شکلی شخصی‌سازی شده و متناسب به نیازها و علایق فردی هر دانش آموز موجب جذاب تر شدن و افزایش انگیزش تحصیلی شده و با یادگیری اصولی و عمیق مطالب، اضطراب ناشی از عدم درک درست مفاهیم را در مقایسه با گروه کنترل(P<0.05) ازبین می‌برد. امید است معلمان با کارگیری و افزایش اطلاعات در زمینه تدریس معکوس از طریق دوره‌های ضمن خدمت به تعالی فراگیران برای رسیدن به آینده‌ای روشن کمک نمایند.
کلیدواژه ها
اثر بخشی آموزش، آموزش معکوس، کاهش اضطراب، انگیزش تحصیلی، درس شیمی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر