اثربخشی آموزش معکوس بر میزان انگیزش تحصیلی و کاهش اضطراب در درس شیمی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم دبیرستان نمونه دولتی معلم شهر مهستان |
کد مقاله : 1096-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
محمد جواد زرین1، شریف کامیابی *2 1دانشجو کارشناسی ارشد 2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش آموزش معکوس بر میزان انگیزش و کاهش اضطراب تحصیلی در درس شیمی دانش آموزان است. عاملی که میتواند روند یادگیری شیمی و عوامل مثبت مرتبط با آن را با اشکال مواجه کند، اضطراب ناشی از عدم درک مفاهیم و نبود انگیزه تحصیلی است، در جهت ایجاد اشتیاق و تقویت خودکارآمدی آموزش شیمی ضروری است راهکارهایی متناسب با نظریات علمی نوین ارایه گردد که به پیشرفت فرد و ترقی آموزش موثر منجر شود، روش پژوهش شبه آزمایشی است که با طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم دبیرستان نمونه دولتی شهر مهستان در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل میدادند. نمونه آماری پژوهش شامل دانشآموز مقطع متوسطه دوم رشته ریاضی و علوم تجربی بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه های استاندارد اضطراب مشابه پلیک و پارکر (1982)، انگیزش تحصیلی هارتر (1980) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که روش آموزش معکوس به شکلی شخصیسازی شده و متناسب به نیازها و علایق فردی هر دانش آموز موجب جذاب تر شدن و افزایش انگیزش تحصیلی شده و با یادگیری اصولی و عمیق مطالب، اضطراب ناشی از عدم درک درست مفاهیم را در مقایسه با گروه کنترل(P<0.05) ازبین میبرد. امید است معلمان با کارگیری و افزایش اطلاعات در زمینه تدریس معکوس از طریق دورههای ضمن خدمت به تعالی فراگیران برای رسیدن به آیندهای روشن کمک نمایند. |
کلیدواژه ها |
اثر بخشی آموزش، آموزش معکوس، کاهش اضطراب، انگیزش تحصیلی، درس شیمی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |