مروری بر نقش هوش مصنوعی در آموزش شیمی
کد مقاله : 1093-CHEMCONF6
نویسندگان
امیررضا فلاحی جویباری *1، شریف کامیابی2، محمد مهدی مرآتی3
1دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، تهران، ایران
2استادیار، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران
3دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده مقاله
هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری نوظهور، در حال تغییر روش‌های آموزش و یادگیری در حوزه‌های مختلف از جمله شیمی است. این فناوری امکان تولید محتوای آموزشی، تحلیل داده‌های پیچیده و ارائه‌ی بازخورد شخصی‌سازی‌شده را فراهم می‌کند. این پژوهش به روش مروری-کیفی انجام شده و با مطالعه مقالات معتبر داخلی و خارجی و جستجو در سایت‌های مرتبط به بررسی نحوة استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ و سیستم‌های یادگیری ماشینی در فرایند تدریس و یادگیری در شیمی پرداخته است. یافته ها نشان می‌دهد که این فناوری می‌تواند به فراگیران در درک مفاهیم پیچیدة‌ شیمی، حل مسائل و تفسیر داده‌های آزمایشگاهی کمک کند. با این‌حال، چالش‌هایی مانند دقت اطلاعات تولیدشده، محدودیت در پردازش داده‌های تصویری و مسائل اخلاقی مرتبط در استفاده استفاده از این فناوری وجود دارد. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که نقش هوش مصنوعی در آموزش شیمی می‌تواند فرصت‌هایی برای بهبود فرایند یادگیری ایجاد کند. بااین‌حال، چالش‌هایی نیز در این مسیر وجود دارد که نیازمند ارائة راهکارهای مناسب برای استفاده‌ی بهینه و مسئولانه از این فناوری است. همچنین، تدوین برنامه‌ای جامع برای ورود هوش مصنوعی به نظام آموزشی کشور امری ضروری به نظر می‌رسد. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده‌ی هوشمندانه از هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر مثبتی بر یادگیری شیمی داشته و مسیرهای جدیدی برای توسعه‌ی روش‌های آموزشی ایجاد کند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش شیمی، فناوری آموزشی، تکنولوژی هوشمند، یادگیری ماشینی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر