آموزش شیمی آزمایشگاهی، روش‌ها و تأثیرات آن بر یادگیری
کد مقاله : 1087-CHEMCONF6
نویسندگان
امیررضا فلاحی جویباری *1، امیرحسین فلاحی جویباری2، وحید امانی3
1دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، تهران، ایران
2دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، تهران، ایران
3دانشیار، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی
چکیده مقاله
آموزش شیمی مبتنی بر آزمایشگاه یکی از ابزارهای کلیدی در فرآیند یادگیری علوم به شمار می‌آید و نقشی برجسته در ارتقای کیفیت یادگیری مفاهیم علمی، تقویت مهارت‌های عملی و توسعه توانمندی‌های شناختی و اجتماعی دانش‌آموزان ایفا می‌کند. این مقاله با هدف بررسی ضرورت آموزش آزمایشگاهی و تحلیل تأثیر روش‌های مختلف آن بر یادگیری دانش‌آموزان تدوین شده است. روش پژوهش، مروری کیفی بوده و با تحلیل مقالات معتبر داخلی و خارجی، به بررسی انواع فعالیت‌های آزمایشگاهی شامل روش‌های توصیفی، حل مسئله، کاوشگری هدایت‌شده و کاوشگری آزاد پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌های آزمایشگاهی، ضمن تقویت تفکر انتقادی و خلاقیت، موجب افزایش علاقه دانش‌آموزان به علم و بهبود عملکرد تحصیلی آنان می‌شود. همچنین، روش‌های نوین مانند کاوشگری آزاد و هدایت‌شده، به دلیل تأکید بر کشف و تجربه عملی، تاثیر بیشتری بر یادگیری عمیق و فعال دارند. در نهایت، این پژوهش بر اهمیت استفاده از رویکردهای متنوع و متناسب با نیازهای آموزشی دانش‌آموزان تأکید کرده و پیشنهاد می‌دهد که برنامه‌های درسی شیمی به گونه‌ای طراحی شوند که ضمن تلفیق روش‌های مختلف آموزش آزمایشگاهی، دانش‌آموزان را برای رویارویی با مسائل واقعی زندگی و ورود به حوزه‌های پیشرفته علمی آماده سازند.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، آزمایشگاه، کار عملی، خلاقیت،‌ یادگیری فعال، کاوشگری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر