طراحی آموزشی برای فعالیتهای عملی در آموزش شیمی |
کد مقاله : 1083-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
معصومه چمک *، سید محسن موسوی، مهشید گلستانه هیات علمی |
چکیده مقاله |
طراحی آموزشی شامل برنامهریزی، توسعه و سازماندهی محتوا، روشها و ابزارهای آموزشی است. هدف از این فرآیند، تسهیل یادگیری و افزایش بازده آموزشی است. با توجه به اهمیت طراحی آموزشی در بهبود کیفیت یادگیری و نقش فعالیتهای عملی در درک مفاهیم شیمی، این مطالعه بر ارائه چارچوبی ساختاریافته برای طراحی این نوع آموزشها متمرکز است. روش مورد استفاده در این پژوهش، طراحی آموزشی فعالیتهای عملی شیمی در چارچوب رویکرد رفتارگرایی بوده است. دلیل انتخاب این رویکرد، ساختارمندی و قابلیت اجرایی بالای آن در محیطهای آموزشی با محدودیت امکانات و زمان است. ابتدا مبانی نظری این نوع طراحی آموزشی از طریق تحلیل منابع و اسناد مرتبط بررسی شد. یافتهها نشان داد که طراحی آموزشی فعالیتهای عملی شیمی با رویکرد رفتارگرایی شامل پنج مرحله اصلی؛ (1) تعیین هدف آموزشی، (2) تعیین موقعیت آموزشی، (3) تعیین محتوا، انتخاب روش تدریس و طراحی آزمایش، (4) تعیین نظام ارزشیابی و (5) بازنگری و اصلاح است. این مراحل بهصورت جامع در مقاله شرح داده شدهاند و میتوانند به عنوان راهنمایی برای معلمان و طراحان آموزشی در طراحی فعالیتهای عملی مؤثر در آموزش شیمی مورد استفاده قرار گیرند. در پایان نمونه ای از طراحی آموزشی برای مبحث باتریهای لیمویی در شیمی دوازدهم ارائه شده است که چگونگی بکارگیری این چارچوب را در یک فعالیت عملی نشان می دهد. |
کلیدواژه ها |
طراحی آموزشی رفتارگرایانه، آموزش شیمی، دانشآموز، معلم، فعالیت عملی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |