بررسی به‌کارگیری راهبرد REACT در آموزش شیمی با رویکرد زمینه‌محور
کد مقاله : 1081-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
فاطمه قنبری ممان *1، وحید امانی2، محمد مهدی مراتی1، امیررضا صادقی موسی نارنجی1
1ندارد
2دانشیار دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر یک مطالعه مروری در موضوع به‌کاربستن راهبرد REACT در آموزش شیمی با هدف احقاق یادگیری زمینه‌محور می‌باشد. در این پژوهش در ابتدا به توضیح کامل و روش اجرای پنج گام این راهبرد که شامل برقراری ارتباط، تجربه‌کردن، به‌کاربردن، همیاری و انتقال است؛ پرداخته شد و سپس مزایا و معایب به‌کارگیری این روش تدریس در جنبه‌های مختلف آموزشی، اجتماعی و اقتصادی بررسی گردید. همچنین به ترکیب و کاربرد این استراتژی در تعامل با سایر راهبردهای آموزشی شامل یادگیری مبتنی بر پروژه، یادگیری مبتنی بر بازی، تدریس معکوس و یادگیری همگرا نیز پرداخته شد. در انتها جایگاه استفاده از راهبرد REACT در کشورهای ایالات متحده آمریکا، هند، آلمان و چین تحلیل گشت. این رویکرد نقش بسزایی در ایجاد یادگیری زمینه‌محور در آموزش شیمی ایفا می‌کند و شکاف بین یاددهی و یادگیری را با ترکیب دانش با زندگی روزمره فراگیران، کاهش می‌دهد؛ بنابراین اجرای این راهبرد با افزایش انگیزه فراگیران زمینه شکوفایی استعدادهایشان را فراهم می‌کند.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، REACT، یادگیری، رویکرد زمینه‌محور.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی