بررسی بهکارگیری راهبرد REACT در آموزش شیمی با رویکرد زمینهمحور |
کد مقاله : 1081-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
فاطمه قنبری ممان *1، وحید امانی2، محمد مهدی مراتی1، امیررضا صادقی موسی نارنجی1 1ندارد 2دانشیار دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر یک مطالعه مروری در موضوع بهکاربستن راهبرد REACT در آموزش شیمی با هدف احقاق یادگیری زمینهمحور میباشد. در این پژوهش در ابتدا به توضیح کامل و روش اجرای پنج گام این راهبرد که شامل برقراری ارتباط، تجربهکردن، بهکاربردن، همیاری و انتقال است؛ پرداخته شد و سپس مزایا و معایب بهکارگیری این روش تدریس در جنبههای مختلف آموزشی، اجتماعی و اقتصادی بررسی گردید. همچنین به ترکیب و کاربرد این استراتژی در تعامل با سایر راهبردهای آموزشی شامل یادگیری مبتنی بر پروژه، یادگیری مبتنی بر بازی، تدریس معکوس و یادگیری همگرا نیز پرداخته شد. در انتها جایگاه استفاده از راهبرد REACT در کشورهای ایالات متحده آمریکا، هند، آلمان و چین تحلیل گشت. این رویکرد نقش بسزایی در ایجاد یادگیری زمینهمحور در آموزش شیمی ایفا میکند و شکاف بین یاددهی و یادگیری را با ترکیب دانش با زندگی روزمره فراگیران، کاهش میدهد؛ بنابراین اجرای این راهبرد با افزایش انگیزه فراگیران زمینه شکوفایی استعدادهایشان را فراهم میکند. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، REACT، یادگیری، رویکرد زمینهمحور. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |