اهمیت آزمایشگاه در پیشرفت، پیادهسازی و پژوهش در آموزش شیمی |
کد مقاله : 1076-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
محمداسماعیل نیک فر * دبیر شیمی آموزشوپرورش، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، 30 ﺳﺎل ﺗﺠﺮﺑﻪ در اﺑﻌﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﺷﯿﻤﯽ را ﻣﺮورﮐﺮدم. ﺷﮑﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ در ﻃﻮل ﺳﺎلها رﺷﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ در درک ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ آﻣﻮزش، ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ارزﺷﯿﺎﺑﯽ در ﮐﺎر آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﺷﯿﻤﯽ ﻣﺪرﺳﻪ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. برای درک ایدهای از یافته های پژوهش، نتایج کلی و روش پژوهش ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻋﻠﻤﯽ در ﺧﺼﻮص ﻣﺤﺪودﯾﺖها، ﻣﺰاﯾﺎی آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﺷﯿﻤﯽ و همچنین چالشهای مهم و ﻣﺮﺗﺒﻂ در مسیر انجام کار ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت زﯾﺎدی ﺑﻪﻣ ﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزﺷﯽ آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻣﺤﯿﻂ آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮاﺳﺎس ادﺑﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺑﺮاﺳﺎس اﯾﻦ پژوهش ، دادهﻫﺎی ﮐﺎﻓﯽ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدهد آﻣﻮزش آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎهی ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﯽ از اﯾﻦ اهداف اﯾﻔﺎ ﮐﻨﺪ. ﻓﻌﺎﻟﯿﺖهای آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎهی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ در ارﺗﻘﺎی ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻋﻤﻠﯽ و ﻧﮕﺮش و ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ ﺷﯿﻤﯽ، ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺷﯿﻤﯽ و ﮐﺎر ﻋﻤﻠﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺷﯿﻤﯽ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﻌﺘﺒﺮ و ﻋﻤﻠﯽ براساس تغییر ﻣﺤﯿﻂ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﮐﻼس و در ﻧﺘﯿﺠﻪ افزایش اﻧﮕﯿﺰه داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺮای ﺗﺤﺼﯿﻞ ﻋﻠﻮم (ﺷﯿﻤﯽ) بررسی شدهاست. هدف اصلی این پژوهش در یک جمله واضح بدین صورت است که این مقاله مروری در ﻣﻮرد آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﺑﺮاﺳﺎس ﺑﯿﺶ از 30 ﺳﺎل ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺎ ﺗﻤﺎم ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﺷﯿﻤﯽ در ﻣﺪارس ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ و ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﺷﯿﻤﯽ، اﺟﺮا، ارزﯾﺎﺑﯽ و ﺗﺤﻘﯿﻖ است. در این مقاله مروری، ﺗﻼش ﺷﺪهاﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺣﻮزهﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﮐﺎر ﻋﻤﻠﯽ را در زﻣﯿﻨﻪ آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﺷﯿﻤﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﭘﻮﺷﺶ داده شود تا خواننده بتواند بهسرعت به اهمیت پژوهش پی ببرد. |
کلیدواژه ها |
اهمیت آزمایشگاه، ارزیابی، حالت عملی، آموزش شیمی، نگرش و علاقه. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |