مطالعه تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه دهم سال 1400 بر اساس مؤلفه رویکرد زمینهمحور با استفاده از آنتروپی شانون |
کد مقاله : 1073-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
علیرضا کرمی گزافی *، نگین مظفری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
چکیده مقاله |
هدف این پزوهش تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی پایه دهم بر اساس مؤلفههای رویکرد مبتنی بر زمینه است. این پژوهش یک مطالعه کاربردی و توصیفی از نوع تحلیل محتوا است که توسط پژوهشگر بر روی کل محتوای کتاب درسی شیمی پایه دهم انجام شده است. جامعه آماری و نمونه شامل تمام صفحات کتاب درسی شیمی پایه دهم در سال تحصیلی 2021-2022 بوده است.ابزار جمعآوری دادهها، جدول تحلیل محتوای طراحیشده توسط پژوهشگر بود که شامل هفت مؤلفه و 14 شاخص از رویکرد مبتنی بر زمینه بود. روایی پژوهش با مقایسه نتایج پژوهشگر با فرد شاهد انجام شد. برای تحلیل دادههای بهدستآمده، پژوهشگر از تحلیل آنتروپی شانون و آزمون ناپارامتری خی دو در نرمافزار SPSS استفاده کرد.نتایج نشان داد که شاخص ایجاد موقعیتهای واقعی بیشترین فراوانی (173 مورد) را داشت، در حالی که کمترین فراوانی مربوط به مهارتهای ارتباطی (صفر) بود. در میان مؤلفهها، موقعیتهای حل مسئله بیشترین تکرار (199 مورد) را داشت، در حالی که تقویت استدلال علمی کمترین تکرار (7 مورد) را داشت.تحلیل آنتروپی شانون تأیید کرد که شاخصهای ایجاد موقعیتهای واقعی و جمعآوری دادهها بالاترین بار اطلاعاتی (99/0) را داشتند، در حالی که مهارتهای ارتباطی کمترین بار اطلاعاتی (00/0) را داشت. محاسبه ضریب اهمیت نشان داد که ایجاد موقعیتهای واقعی بالاترین ضریب اهمیت (10/0) را داشت، در حالی که تقویت تفکر خلاق کمترین ضریب اهمیت (00/0) را داشت. مؤلفه موقعیتهای حل مسئله بالاترین بار اطلاعاتی (99/0) و ضریب اهمیت (17/0) را داشت، در حالی که تقویت استدلال علمی کمترین بار اطلاعاتی (09/0) و ضریب اهمیت (02/0) را داشت. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، رویکرد زمینه - محور، کتاب شیمی، دوره متوسطه دوم ،آنتروپی شانون |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |