مفهوم طیف نشری خطی عناصر و کج فهمی های رایج دانشآموزان در ارتباط با آن (2) |
کد مقاله : 1072-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
امیرپارسا شمشیرگران1، حمیدرضا وطن پور *2، حسن باقری یزدی3 1گروه آموزشی علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد، ایران 2گروه آموزشی علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 ، تهران ، ایران 3گروه آموزشی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 ، تهران ، ایران |
چکیده مقاله |
طیف نشری خطی عناصر از مباحث و موضوعات مهم آموزش شیمی میباشد. گاها شیوه های ارائه آن توسط کتاب درسی دانش آموزان را دچار کج فهمی هایی اساسی میکند. اصل منحصر به فرد بودن طیف نشری خطی هر عنصر یا توانایی دید ما در طول موج هایی تنها در گسترهی مرئی و به ویژه ارتباط آن با انتقالات الکترونی از مهم ترین مباحثی است که در صورت عدم ارائه درست توسط معلمان موجب کج فهمی در دانش آموزان میشود. اینکه همه این مطالب به شکل دقیق ابتدا توسط خود معلم درک و سپس به دانش آموزان تفهیم شود، از مهمترین توانایی های معلمان است که باید در طول زمان آموزش دیده و به آن مسلط شوند. همچنین وجود مباحثی مانند ایزوتوپ ها که پیش از طیف نشری خطی در کتاب مورد بررسی قرار گرفته، میتواند دانش آموزان را دچار پرسش هایی حاشیهای کند که در صورت عدم پاسخ درست و کافی به آنها بروز کج فهمی ها را تسهیل میکند. این همان تسلط مورد نیاز معلمان را میطلبد که برای برقراری ارتباط درست میان مباحث و ایجاد سازماندهی دقیق در مفاهیم مختلف باید توسط آنها کسب شود. اینگونه مسائل و مفاهیم ممکن است در طول زمان به مرور شناخته شوند، در نتیجه میتوان هر کدام از آنها را به شکل اختصاصی در برنامه هایی مانند ضمن خدمت ها جای داد، تا با هدف توانمندی و افزایش مهارت معلمان، از چالش ها و کج فهمی های دانشآموزان در یادگیری نیز جلوگیری کرد. |
کلیدواژه ها |
طیف نشری خطی عناصر، کج فهمی، دانش آموزان، آموزش شیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |