از دانش‌آموز تا دانشمند: سیستم‌های هوش مصنوعی در مسیر یادگیری آموزش شیمی
کد مقاله : 1064-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
فاطمه فرید *1، سیده منیژه نعمت پور2
1دانشگاه فرهنگیان
2Tehran, iran
چکیده مقاله
هوش‌مصنوعی یکی از موضوعات داغی است که امروزه بسیاری از ابعاد زندگی بشر را تحت‌تاثیر خود قرار‌داده‌است و کاربرد‌های گسترده‌ای در امور مختلف دارد. این پژوهش به بررسی استفاده از هوش‌مصنوعی در بهبود فرآیندهای آموزشی و یادگیری می‌پردازد. هوش‌مصنوعی با فراهم آوردن ابزارهای شخصی‌سازی محتوا، توانمندسازی، ارزیابی‌های پویا و ارائه بازخوردهای بی‌درنگ، نقش اساسی در تحول نظام‌های آموزشی ایفا می‌کند. سیستم‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی مانند پلتفرم‌های یادگیری تطبیقی، ربات‌های تعلیمی و نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها، امکان ارائه تجربیات آموزشی متناسب با نیازهای فردی دانش‌آموزان را فراهم می‌آورند. تحقیق حاضر با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و جدیدترین تحقیق‌های صورت گرفته در حوزه هوش‌مصنوعی در آموزش شیمی و با استفاده از شیوه توصیفی-تحلیلی جمع‌آوری شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد، هوش مصنوعی می‌تواند با بهبود کارایی آموزشی، کاهش هزینه‌ها و افزایش دسترسی به آموزش با کیفیت، تجربه آموزشی را برای دانش‌آموزان و معلمان بهبود بخشد و به ارتقاء سطح آموزش و یادگیری کمک کند. هوش‌مصنوعی، توانایی بررسی الگوها در مورد تغییرات محیطی، تجزیه ‌و تحلیل حجم زیادی از اطلاعات را امکان‌پذیر می‌سازد. با این وجود، چالش‎هایی از جمله سیاست‌های آموزشی قدیمی و سنتی، نبود زیرساخت‌های مناسب و مرتبط با فناوری، عدم تخصیص منابع و بودجه ازجمله مهمترین مشکلات استفاده از این فناوری در مدارس می‌باشد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش و یادگیری، شخصی‌سازی محتوا، آموزش شیمی، ارتقاء سطح آموزش و یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر