آبکاری: موضوع آزمایشگاهی جذاب برای طراحی فعالیت مبتنی بر STEM و دانش آموز محور |
کد مقاله : 1062-CHEMCONF6 (R2) |
نویسندگان |
معصومه قلخانی *، فاطمه صباحی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر طراحی فعالیت مهارت آموزی شیمی کاربردی با رویکرد STEM برای دانشجویان کارشناسی رشته شیمی با تمرکز بر مبحث آبکاری به منظور افزایش سواد علمی، آگاهی و ایجاد نگرش کاربردی نسبت به فعالیتهای صنعتی شیمیایی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و روش گردآوری دادهها به منظور رسیدن به اهداف، سوالات پژوهش و اطلاعات مورد نیاز از نوع روش کتابخانهای است. بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده، محتوای آموزشی برای آموزش مبحث آبکاری تدوین گردید. ابتدا کاربردها و روشهای پوششدهی و تاریخچه صنعت آبکاری شرح داده شد. در بخش بعدی محتوی، به مبانی آبکاری تحت عنوان آبکاری مس و نیکل مرحله به مرحله پرداخته شد. بخش نهایی محتوا به طراحی سیستم آبکاری توسط فراگیر اختصاص یافت. این بخش به نحوی طراحی شد که فراگیر بتواند مبتنی بر مبانی نظری و عملی ارائه شده در دو بخش اول محتوی، سیستم آبکاری را طراحی و آزمایش کند. فراگیر در این مرحله به مهارت دستورزی میرسد. تلفیق مبحث آبکاری الکتریکی با رویکرد استم میتواند انگیزه و علاقه را در دانشجویان شیمی ایجاد کند و آنان را از نظر علمی و عملی برای ورود به شغل دبیری یا صنعت آمادهتر سازد. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، STEM، الکتروشیمی، آبکاری، طراحی محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |