آموزش مفاهیم اساسی شیمی با استفاده الگوی تدریس بدیعه‌پردازی، رویکردی اثربخش برای کاهش ایجاد کج‌فهمی
کد مقاله : 1057-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
عبدالسعید محمدشفیعی *1، فاطمه افراسیابی2
1گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی888-56441تهران،ایران
2کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران
چکیده مقاله
یکی از دشواری‌های آموزش شیمی درک درست و دقیق مفاهیم این دانش است. مفاهیم شیمی اغلب انتزاعی بوده و یادگیری آنها می‌تواند با کج‌فهمی (misconception) همراه شود. الگوی تدریس بدیعه‌پردازی که از ابتدا با هدف ترویج خلاقیت و حل مسئله در محیط‌های کاری مطرح شده و توسعه یافت به‌سرعت در محیط‌های آموزشی مورد استقبال قرار گرفت. این الگو یک رویکرد خلاقانه در حل مسائل است که بر استفاده از استعاره‌ها و نمادها برای پیونددادن دانش موجود دانش‌آموزان با مفاهیم پیچیده جدید تمرکز دارد. در این مقاله ضمن تشریح زمینه‌های نظری و ساختارهای اساسی این رویکرد به این موضوع پرداخته خواهد شد که این رویکرد می‌تواند به طور اثربخشی کلاس‌های آموزش شیمی را به محیط‌های یادگیری توأم با رشد خلاقیت، حل مسئله و تعاملات اجتماعی تبدیل کند و باعث شود مفاهیم انتزاعی دانش شیمی به صورتی شفاف‌تر و با کج‌فهمی کمتری یاد گرفته شوند. روش این پژوهش تحلیلی - توصیفی بوده و با مطالعه ساختارمند؛ منابع مرتبط مسئله پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌ها نشان می‌دهد آشنایی معلمان با این الگو و بکار بستن آن در کلاس درس شیمی این کلاس‌ها را به محیطی پویا، توأم با خلاقیت و حل مسئله تبدیل می‌کند و از ایجاد کج‌فهمی جلوگیری کرده و کج‌فهمی‌های قبلی شاگردان را شناسایی و مرتفع نماید. این یافته‌ها می‌تواند راهنمای مناسبی برای ضرورت آموزش این دیدگاه به معلمان باشد.
کلیدواژه ها
بدیعه‌پردازی، آموزش شیمی، کج‌فهمی، خلاقیت، حل مسئله
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر