مقایسه ارزشیابی گروهی و انفرادی در کلاس درس متوسطه اول براساس نظر دانش آموزان
کد مقاله : 1051-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
عباس محمدی1، محمدرضا محمودیان *2، نیما ذبیحی3
1دانشجو، مقطع کارشناسی ارشد، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران
2دانشیار، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان - مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران
3دانشجو، مقطع کارشناسی، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران
چکیده مقاله
در این پژوهش به بررسی دو روش ارزشیابی انفرادی و گروهی در یک کلاس درس 16 نفره بر اساس نظر دانش آموزان پرداخته شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع اخذ آزمون و تحلیل محتوای کمّی است، نمرات دانش آموزان در هر دو روش را از بازخورد ارزشیابی آنان جمع‌آوری کرده و مورد بررسی قرارگرفت. برای دستیابی به اهداف، فصل ششم علوم سال هشتم را در دوجلسه حضوری و یک جلسه مجازی به دانش آموزان آموزش داده شد و از آن‌ها در دوجلسه مجزا، یک سری امتحان انفرادی و گروهی بعمل آمد، در امتحان انفرادی معلم سوالی را مطرح و به هریک از دانش آموزان وقت می‌دهد تا هریک از دانش آموزان جداگانه به آن پاسخ دهد. در امتحان گروهی دانش آموزان در چهار گروه چهار نفره به صورت تصادفی تقسیم شدند و از هر گروه یک سوال پرسیده شد؛ در نهایت نتایج حاصل از هر دو روش را به صورت آماری مورد بررسی قرار داده و روند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را بر اساس هر یک از این روش‌ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد که ارزشیابی گروهی به صورت مستمر می‌تواند در ایجاد انگیزه و بهبود عملکرد تحصیلی در دانش آموزان ضعیف تاثیرگذار باشد، با این حال نیاز به یک ارزشیابی انفرادی به شکل مجزا در پایان سال برای سنجش نهایی دانش آموزان لازم است.
کلیدواژه ها
ارزشیابی تحصیلی، ارزشیابی گروهی، ارزشیابی انفرادی، مقایسه ارزشیابی انفرادی و گروهی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی