معرفی راهبردهای موثر آموزش مول برای نسل آلفا: ترکیب فناوری و تعامل در فرایند آموزش |
کد مقاله : 1050-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
زهرا احمدآبادی1، فاطمه شریف زاده *2 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665تهران، ایران 2دبیر شیمی آموزش و پرورش فردوس، خراسان جنوبی، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش که از نوع تحلیلی-توصیفی است، به معرفی راهبردهای موثر در تدریس مبحث مول پایه دهم دوره دوم متوسطه، متناسب با ویژگیها و علاقهمندیهای نسل آلفا میپردازد. با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد این نسل که با فناوریهای نوین و محیطهای آموزشی متنوع بزرگ شدهاند، چهار روش آموزشی به عنوان ابزارهای مؤثر در تدریس این مبحث، معرفی و استفاده شده است؛ نخست، با استفاده از خلاصهنویسی، جمعبندی و طبقهبندی اطلاعات از طریق مشاهده منظم و ساختاریافته محتوا، به دانش آموزان کمک میشود تا مفاهیم کلیدی و ارتباط بین آنها را به شیوهای روان و آسان درک کنند؛ دوم، معرفی نرمافزارهای کمک آموزشی مرتبط با مبحث مول به عنوان ابزاری جذاب و تعاملی، بر مبنای تلفن همراه، انگیزه یادگیری را افزایش میدهد؛ سوم، ارائه بازیهای الکترونیکی-آموزشی با به کارگیری نرمافزارهای کاربردی و رایگان نظیر اسکرچ و پاورپوینت (با رویکرد بازیگونه) به یادگیری مفاهیم شیمی به شیوهای سرگرمکننده و عملی کمک میکند؛ در نهایت، بازیهای مشارکتی-رقابتی به تقویت روحیه همکاری، مهارتهای اجتماعی و رقابت سالم در بین دانشآموزان میانجامد و منجر به درک و یادگیری عمیقتر مفاهیم میشود. با استفاده ترکیبی از این روشها توسط معلمان، محیط یادگیری جذابتر و مؤثرتری ایجاد میشود که در آن دانشآموزان میتوانند به بهترین نحو ممکن رشد کنند، به درک عمیقتری از مفاهیم و موفقیتهای تحصیلی دست یابند. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، مول، نسل آلفا، راهبرد تدریس، بازی الکترونیکی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |