مروری بر اهمیت کارهای عملی و آزمایشگاهی در آموزش شیمی |
کد مقاله : 1049-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
وحید امانی *1، علیرضا زارعی نژاد2، احمد کرمی2، ابوالفضل یعقوبی3 1دانشیار گروه آموزش شیمی،دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665،تهران،ایران 2دبیر آموزش و پرورش 3دبیر آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
آموزش شیمی بهعنوان یکی از شاخههای اصلی علوم طبیعی نیازمند روشهایی است که یادگیری عمیقتر و کاربردیتر را برای دانشآموزان فراهم کند. کارهای عملی و آزمایشگاهی در این راستا نقش بیبدیلی ایفا میکنند، زیرا امکان تبدیل مفاهیم نظری به تجربههای ملموس و کاربردی را فراهم میآورند. این فعالیتها نهتنها درک مفاهیم علمی را تسهیل میکنند، بلکه انگیزه و علاقهمندی دانشآموزان را به درس شیمی افزایش میدهند. با این وجود، چالشهایی همچون کمبود تجهیزات، محدودیت بودجهای، و عدم آمادگی معلمان برای تدریس عملی، موانعی جدی در اجرای بهینه این روشها به شمار میروند. مطالعه حاضر با رویکرد کیفی، توصیفی و کتابخانهای، بر آن است تا اهمیت این فعالیتها و تأثیرات مثبت آنها را بر فرآیند یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد بررسی قرار دهد. یافتهها نشان میدهند که آزمایشگاههای مجازی بهعنوان راهحلی نوین میتوانند محدودیتهای موجود را تا حد زیادی برطرف کنند و با شبیهسازی فرآیندهای شیمیایی پیچیده، کیفیت آموزش را ارتقاء دهند. همچنین، تجهیز آزمایشگاهها و آمادهسازی معلمان از طریق دورههای تخصصی، راهکارهایی کلیدی برای بهبود وضعیت کنونی محسوب میشوند. آموزش عملی به طور قابل توجهی توانایی دانشآموزان را در حل مسئله و تحلیل دادهها تقویت کرده و نتایج مطالعات مختلف حاکی از پیشرفت تحصیلی معنادار در دانشآموزانی است که آموزشهای عملی را تجربه کردهاند. در نهایت، با توجه به اهمیت این موضوع، پیشنهاد میشود که سیاستگذاران آموزشی، حمایتهای لازم را برای تجهیز زیرساختها و بازنگری در برنامههای درسی اعمال کرده و از فناوریهای نوین برای تکمیل آموزشهای آزمایشگاهی استفاده کنند. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، فعالیت های عملی، آزمایشگاه، پیشرفت تحصیلی، فناوری های آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |