تأثیر آموزش ااز طریق همسالان بر یادگیری مفهوم روشهای انتقال گرما |
کد مقاله : 1047-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
زکیه اکرمی *1، نجمه فرهادی2، مهسا عرب زاده2 1استادیار گروه شیمی دانشگاه فرهنگیان 2دبیر شیمی |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش از طریق همسالان بر یادگیری مفهوم روش های انتقال گرما صورت گرفته است. تحقیق کاربردی حاضر به شیوه شبه آزمایشی بر روی دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ی هفتم ناحیه 6 شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403 - 1402 است که 51 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون محقق ساخته بود. روایی سؤالات آزمون توسط 5 نفر از دبیران با تجربه تأیید شد. ضریب پایایی با استفاده از روش کودرریچاردسون برابر 73/0، بیانگر پایایی مناسب سؤالات آزمون است. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از آزمون ناپارامتریک من - ویتنی انجام شد. یافته ها نشان می دهد آموزش از طریق همسالان تفاوت معنا داری در یادگیری مفهوم روش های انتقال گرما در موضوعات رسانش، همرفت و تابش بین دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل ایجاد می کند. |
کلیدواژه ها |
تابش، رسانش، گرما، همرفت، همسالان، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |