نقش هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین در تحول آموزش شیمی: از یادگیری الکترونیکی تا محیط‌های هوشمند
کد مقاله : 1045-CHEMCONF6
نویسندگان
سهیلا امیدی ارجنکی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی نقش فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در تحول آموزش شیمی و ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان پرداخته است. روش کار بر اساس مطالعه منابع مختلف علمی، تحلیل داده‌های تجربی و ارزیابی ابزارهای آموزشی دیجیتال مانند آزمایشگاه‌های مجازی، سیستم‌های یادگیری الکترونیکی و شبیه‌سازی‌های هوشمند، از نوع توصیفی-تحلیلی و با رویکرد مروری نظام‌مند است. نتایج نشان می‌دهند که فناوری‌های نوین می‌توانند فرایند یادگیری را شخصی‌سازی کنند، انگیزه و عملکرد تحصیلی را بهبود بخشند و امکان دسترسی به تجربیات شیمیایی پیچیده را در محیط‌های دیجیتال فراهم سازند. همچنین، شبیه‌سازی‌های دیجیتال و آزمایشگاه‌های مجازی به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا مفاهیم پیچیده مانند واکنش‌های شیمیایی و ساختار مولکولی را به‌صورت تعاملی یاد بگیرند. با این حال، چالش‌هایی نظیر محدودیت‌های زیرساختی و هزینه‌های بالا وجود دارد. در پایان، این مطالعه پیشنهاداتی برای بهبود استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش شیمی، از جمله ارتقای آموزش معلمان و همچنین توسعه محتوای تعاملی دیجیتال، ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، فناوری‌های نوین، آموزش شیمی، یادگیری الکترونیکی، آزمایشگاه مجازی، محیط‌های هوشمند آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر