تحلیل آماری برخی کج فهمی ها در مباحث آموزش شیمی |
کد مقاله : 1040-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
نرجس رضی * 1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در این پژوهش به بررسی و مطالعه بدفهمی های رایج دانش آموزان دوره اول متوسطه در مورد مفاهیم شیمی مانند جرم و حجم و چگالی می پردازیم و در ادامه روش ها و راهکارهایی جهت رفع این کج فهمی ها ارائه می دهیم. جامعه آماری این پژوهش از بین دانش آموزان دختر پایه هفتم شهرستان تهران در سال های تحصیلی 1404-1403 انتخاب شده است. پرسش نامه ای که برای این پژوهش تنظیم شده است شامل 20 سوال چهار گزینه ای است که روایی و پایایی آن از طریق آزمون آلفاکرونباخ سنجیده شده است. پرسش نامه در اختیار دانش آموزان جامعه آماری که مشتمل بر 38 نفر بودند قرار داده شد و با استفاده از نتایج آن، بد فهمی های دانش آموزان در ارتباط با مفاهیم شیمی مانند جرم، حجم و چگالی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. از مهمترین بد فهمی های بدست آمده در این زمینه می توان به درک مفاهیم جرم، حجم و چگالی و تفاوت آنها از هم اشاره کرد. در حقیقت ما به کمک نرم افزار SPSS ضریب همبستگی بد فهمی مفاهیم ذکر شده را برای پرسش هایی که مربوط به فرمول های ریاضی بود محاسبه کردیم و سپس ضریب همبستگی بد فهمی مفاهیم را برای پرسش هایی که مربوط به درک مفاهیم جرم، حجم و چگالی بود سنجیدیم و نتیجه بدست آمده این بود که ضریب همبستگی در حالت دوم دارای سطح معنادار بیشتری می باشد |
کلیدواژه ها |
جرم ، حجم ، چگالی ، کج فهمی ، آموزش شیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |