آموزش شیمی توسط روش یادگیری مبتنی بر پروژه |
کد مقاله : 1034-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
داریوش شرفی *1، امیر محمد بهرامی مداح2 1استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران
دبیر شیمی، اداره کل آموزش و پرورش استان همدان، ایران |
چکیده مقاله |
شیمی یکی از مهم ترین دروس دوره دوم متوسطه می باشد که در دبیرستان تدریس میشود. آموزش این درس همواره یکی از چالشهای جدی دبیران بوده است. استفاده از روش های تدریس کاربردی و مناسب میتواند فرایند آموزش شیمی را سریعتر و عمیقتر نماید. این تحقیق با هدف معرفی و بررسی روش یادگیری مبتنی بر پروژه در آموزش شیمی به دانش آموزان و دانشجویان انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نوع مرور ادبیات پژوهشی است. پژوهشهای صورت گرفته در بین سالهای 2000 تا 2022 در حوزه یادگیری مبتنی بر پروژه، بویژه در آموزش شیمی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که استفاده از روش یادگیری مبتنی بر پروژه عملکرد تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان را ارتقا میدهد. همچنین در ایجاد انگیزه تحصیلی، ایجاد همیاری و رفتار گروهی تاثیر بهسزایی دارد. یادگیری درس شیمی با استفاده از این روش به دلیل مشارکت فعالانه دانشجویان و دستیابی به پاسخ با تلاش خود دانش آموزان و دانشجویان ماندگاری بالایی دارد. در این روش، مشارکت بالای فراگیران موجب ایجاد رضایت در آنها میشود. با این حال آموزش به این روش نیازمند مشارکت بیشتر معلمان در طراحی پروژههای آموزشی بر اساس محتوای دروس شیمی و تهیه ابزارها و آماده سازی زیرساختها در مدرسه و مشارکت بالای فراگیران است. استفاده از روش یادگیری مبتنی بر پروژه در کلاس درس شیمی، به معلمان و اساتید دانشگاهی توصیه میشود. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، یادگیری مبتنی بر پروژه، ارتقاء تحصیلی، مشارکت دانشآموزان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |