جایگاه مؤلفه‌های هویت‌آفرینی ملی در محتوای کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه
کد مقاله : 1033-CHEMCONF6
نویسندگان
زکیه اکرمی *1، سیده مریم حسینی اردلی2
1استادیار گروه شیمی دانشگاه فرهنگیان
2دبیر شیمی، آموزش ‌و ‌پرورش شهرستان کیار، چهارمحال و بختیاری، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه مؤلفه‌های هویت‌آفرینی ملی در محتوای کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه صورت گرفته است. به همین منظور از روش تحلیل محتوای کمّی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل محتوای تمامی کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه است که تمامی حجم جامعه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، فهرست مؤلفه‌های هویت ملی است که پیش از این توسط حمیدی‌زاده و جنید، صانعی‌مهری و رزم‌آزما، و ابوالحسنی تنظیم شده است و روایی محتوایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از صاحب‌نظران آموزش شیمی با میانگین امتیاز 13/8 و روش اسکات با مقدار 80 درصد مجدد بررسی و تأیید گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آمار توصیفی و روش آنتروپی شانون انجام شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد در مجموع، کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه از میان مؤلفه‌های هویت‌آفرینی ملی به مؤلفه نمادها بیشترین میزان توجه و به مؤلفه رخدادها کمترین میزان توجه شده است. با توجه به نتایج به دست آمده در کتاب شیمی پایه دهم به ترتیب مؤلفه‌های نمادها، ارزش‌ها، میراث فرهنگی، مشاهیر و رخدادها بیشترین فراوانی تکرار را دارند. در کتاب شیمی پایه یازدهم به ترتیب مؤلفه‌های نمادها، میراث فرهنگی، ارزش‌ها، مشاهیر و رخدادها تکرار شده‌اند. در کتاب شیمی پایه دوازدهم به ترتیب مؤلفه‌های ارزش‌ها، میراث فرهنگی، نمادها، رخدادها و مشاهیر مورد توجه قرار گرفته‌اند. با توجه به تأکید توجه به هویت‌آفرینی ملی در متن بیانیه گام دوم انقلاب و نقش نوجوانان به عنوان راهبرهای مهم این گام، لازم است به مؤلفه‌های این هویت در کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه توجه بیشتری شود.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، دوره دوم متوسطه، کتاب شیمی، هویت‌آفرینی ملی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر