مروری بر تأثیر آموزش شیمی از طریق هوش مصنوعی بر دانشآموزان نسل زد و آلفا |
کد مقاله : 1032-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
محمد حسن شمسی فرد *1، سمیه خمر2، محمد مهدی خمری3، امیر طاها فرهاد منش3 1دبیر 2دبیر شیمی 3دانش آموز |
چکیده مقاله |
پیشرفتهای چشمگیر در حوزه هوش مصنوعی، تحولات شگرفی را در عرصه آموزش و پرورش ایجاد کرده است. یکی از حوزههایی که هوش مصنوعی میتواند تأثیر قابل توجهی بر آن داشته باشد، آموزش علوم پایه مانند شیمی است. نسل زد و آلفا، با رشد در دنیای دیجیتال، نیازمند روشهای آموزشی نوین و تعاملی هستند. این مقاله با روش مرور منابع، به بررسی تأثیر آموزش شیمی از طریق هوش مصنوعی بر دانشآموزان این دو نسل میپردازد. در این پژوهش، با بررسی حدود 40 مقاله از پایگاه های داده علمی مانند پاب مد، گوگل اسکولار، ساینس دایرکت، اسکاپوس و ساید از سال 1394 تا 1403 به تحلیل مزایا و چالشهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش شیمی پرداخته شده است. همچنین، ویژگیهای خاص نسل زد و آلفا و نیازهای آموزشی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داد که هوش مصنوعی با ارائه روشهای شخصیسازی شده، شبیهسازی آزمایشها، ارائه بازخورد فوری و توسعه مهارتهای حل مسئله، میتواند به طور مؤثری در بهبود یادگیری دانشآموزان نسل زد و آلفا نقش داشته باشد. هوش مصنوعی پتانسیل بالایی برای بهبود کیفیت آموزش شیمی دارد و میتواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در کنار روشهای سنتی آموزش، مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد نسل زد و آلفا، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش این نسلها ضروریتر به نظر میرسد. با این حال، برای استفاده مؤثر از هوش مصنوعی، باید چالشهای موجود را شناسایی و راهکارهای مناسب برای رفع آنها ارائه شود. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، آموزش شیمی، واکنشهای شیمیایی، نسل زد، نسل آلفا. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |