بهبود آزمون‌های چندگزینه‌ای با امتیاز جزئی و بازخورد فوری؛ مروری بر تکنیک ارزشیابی با بازخورد فوری (IFAT) در آموزش شیمی
کد مقاله : 1031-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
سینا ترکاشوند *1، وحید امانی2
1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش به مرور تکنیک ارزشیابی با بازخورد فوری (IFAT) به‌عنوان ابزاری جایگزین در آزمون‌های چندگزینه‌ای می‌پردازد. آزمون‌های چندگزینه‌ای رایج‌ترین روش ارزشیابی در علوم پایه هستند؛ بااین‌حال، نمره‌دهی "درست یا نادرست" در شیوه‌ی سنتی این آزمون‌ها نسبت به سطوح مختلف دانش بی‌تفاوت است. در پاسخ‌برگِ تکنیک بازخورد فوری، گزینه‌ها با پوششی مومی پنهان شده‌اند و آزمون‌دهنده با خراش دادن آن‌ها به سؤال پاسخ می‌دهد. این تکنیک بر پایه‌ی روش "پاسخ تا جواب" طراحی شده است؛ به این صورت که دانش‌آموز تا یافتن پاسخ درست، گزینه‌ها را خراش می‌دهد و پس از هر تلاش، از درستی یا نادرستی پاسخ خود بازخورد می‌گیرد. این روش ساختاری منطقی و ساده دارد و به بیشتر دانش‌آموزان حسی از عدالت می‌دهد. همچنین، امکان می‌دهد بر اساس تعداد تلاش‌ها تا یافتن پاسخ صحیح، به دانش‌آموزان امتیاز جزئی داده شود و تمایزگذاری بهتری میان سطوح مختلف دانش صورت گیرد. پژوهش‌های مرورشده نشان می‌دهند که بیشتر دانش‌آموزان نه‌تنها این روش را می‌پذیرند، بلکه خواهان گسترش کاربرد آن هستند. بااین‌حال، برخی نگرانی‌ها درباره‌ی این روش مطرح شده است، ازجمله تورم نمره، حدس زدن تصادفی، کاهش هوشیاری دانشجویان در جلسه‌ی آزمون و اضطراب ناشی از بازخورد منفی. یافته‌ها حاکی از موفقیت این تکنیک در آموزش عالی، به‌ویژه در علوم پایه مانند شیمی است. بااین‌حال، پژوهش‌های بیشتری برای بررسی کاربرد آن در آزمون‌های سراسری و آموزش متوسطه موردنیاز است.
کلیدواژه ها
ارزشیابی، آزمون چندگزینه‌ای، بازخورد فوری، امتیاز جزئی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر