کاربرد مفاهیم ریاضی در شیمی: روش‌های عملی برای دانشجویان رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1012-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
آرزو حسینی *1، فاطمه آیت الله زاده شیرازی2
1Department of Mathematics, Farhangian University
2Department of Mathematics, University of Tehran
چکیده مقاله
باتوجه به تحولات نظری و روش‌های متفاوتی که علم مدرن را شکل داده‌اند، آموزش دانشجومعلمان کارشناسی شیمی نیز باید به‌صورت روش‌های کاربردی تبدیل گردد. این مقاله دو هدف را مورد بررسی قرار می‌دهد (الف) دستورالعمل روش‌های ملی به صورت محتوایی در دوره گنجانده شود، (ب) ارائه رویکردی برای انتقال مهارت‌های ریاضی (و آماری) به حل مسائل در علوم شیمی. روش تحقیق کیفی با مداخله آموزشی می‌باشد. این دوره برای دانشجویان گروه آموزش شیمی ورودی 1402-1403 مرکز آموزش عالی شهید شرافت طراحی شده که گردآوری داده‌ها تحقیق با کمک پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن توسط متخصصین رشته مورد تایید است، انجام پذیرفته است. بررسی‌های انجام‌شده در گروه شیمی نشان می‌دهد که درخواست آنها برای دروس ریاضی دانشجویان شیمی، افزودن مثال‌ها و تمرین‌های عددی مبتنی بر موضوعات شیمی کاربردی به عنوان مکمل است. مطالعه نشان می‌دهد که انتقال مهارت‌های کاربردی عمدتاً به دلیل عدم ادغام کافی ریاضیات به‌صورت کاربردی خاص رشته شیمی موفقیت‌آمیز نبوده است. که بین مهارت‌های حل مسئله دانشجویان و مهارت‌های موردنیاز در کلاس‌های شیمی ناهماهنگی وجود دارد که عمدتاً به عدم مواجهه دانشجویان با ابزارهای آماری و ریاضی مورد استفاده در مسائل شیمیایی مربوط است. پیشنهاد می شود برخی از کتاب‌های درسی که محتوای شیمی کاربردی را با استفاده از مدل‌سازی ریاضی ارائه می‌دهند، باید بصورت مکمل دردوره‌های کارشناسی بهره برد.
کلیدواژه ها
ریاضی درشیمی، میان رشته‌ای، آمار کاربردی، تحلیل مسائل، توسعه برنامه درسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی