نقدی بر ارزشیابی مستمر و لزوم ارزشیابی به شیوه های جدید.
کد مقاله : 1010-CHEMCONF6 (R2)
نویسندگان
شکوفه نجفی *
دبیر شیمی، آموزش و پرورش
چکیده مقاله
تدریس عبارت است از هر فعالیتی از جانب یک فرد که به منظور تسهیل یادگیری فرد دیگری انجام می پذیرد. معلم برای آنکه بتواند یادگیری فرد را تسهیل کند باید روش های آن را بداند . در واقع دانش آموز ما باید با شیوه های جدید تری آموزش ببیند و ارزشیابی شود . حوزه یادگیری همانند دیگر حوزه ها پیوسته در تغییر است همچنین دانش آموز ما نیز با دانش آموز سی سال پیش متفاوت است پس بسیار غیر منطقی به نظر میرسد که بخواهیم به شیوه معلمان زمان خودمان درس بدهیم و آزمون بگیریم و از خود بپرسیم چرا دانش آموز بی انگیزه شده است . مسائل و مشکلات زیادی در امر تدریس وجود دارد آنچه در این مقاله به آن پرداخته می شود برگزاری زیاد آزمون های مستمر در طول سال تحصیلی است که متاسفانه کمک چندانی به یادگیری دانش آموز نمی‌کند.شیوه ارزشیابی در مدارس ما هیچ گونه تغییری نکرده است . برگزاری امتحانات مستمر نتیجه ای جز خستگی دانش آموز ، اتلاف وقت کلاس و کاغذ و جوهر ندارد . باید از خود پرسید که آیا این امتحانات می تواند به دانش آموزان متوسط و ضعیف برای یادگیری کمک کند ؟
در این مقاله شیوه های ارزشیابی مستمر مؤثرارائه شده که علاوه بر سنجش یادگیری، انگیزه و مشارکت دانش آموز را نیز در نظرمی‌گیرد. این روشها عبارتند از 1- تمرکز بر نقاط قوت دانش آموزان 2-برگزاری آزمون گروهی3- برگزاری آزمون به صورت کتاب باز4- دادن تکالیف عملی 5- ارزشیابی از طریق هنر کشیدن نقاشی یا اجرای تئاتر
کلیدواژه ها
دانش آموز، ارزشیابی مستمر، آزمون، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر