هوش مصنوعی دروازه ی هوشمندسازی آموزش شیمی |
کد مقاله : 1009-CHEMCONF6 (R4) |
نویسندگان |
فاطمه اسمعیل زاده *1، زهرا احمدآبادی2 1دانشجومعلم 2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
آموزش از عوامل مهم پیشرفت یک کشور است. در عصر کنونی با توجه به فناوری های پیشرفته و نوظهور میتوان کیفیت آموزش را بهبود بخشید. لذا هوش مصنوعی به عنوان ابرقدرت دیجیتالی قرن 21میتواند این مهم را عهدهدار شود. هوش مصنوعی با آموزش رابطهی تنگاتنگی دارد و می تواند به روشهای مختلف بر یادگیری دانشآموزان تاثیر بگذارد. در حقیقت هوش مصنوعی بسترهای یادگیری و آموزش را از طریق ابزارهای پیشرفته و نوین فراتر از کلاسهای سنتی گذشته بهبود میبخشد. شیمی از علوم پایه و تاثیر گذار در زندگی بشر است که یادگیری آن نیاز به درک مفاهیم انتزاعی و تجسمی دارد این موارد باعث می شود لزوم توجه به آن بیشتر شود و دانش تخصصی استفاده از هوش مصنوعی برای معلمان و مدیران و کارکنان آموزشی ضرورت یابد، پژوهش حال بدین سبب ضرورت تحقیق یافت. هدف مقاله معرفی چند هوش مصنوعی پرکاربرد در حیطهی آموزش شیمی و بیان فواید و چالشهای استفاده از آنها است. در این پژوهش که به روش تحلیلی-توصیفی انجام گرفته سعی بر آن شد که با به کارگیری چندین هوش مصنوعی در زمینههای گوناگون آموزش شیمی به عنوان مثال سنجش قطبیت و پیاچ، مقایسهی چگالی و... به معرفی و نحوه ی استفاده از آنها پرداخته شود. نتایج نشان میدهند که استفاده از این فناوریها میتواند موجب افزایش تعامل دانشآموزان، تسهیل در درک مفاهیم پیچیده شیمی و بهینهسازی فرآیند یاددهی – یادگیری گردد. |
کلیدواژه ها |
آموزش، شیمی ،هوش مصنوعی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |