کجفهمیهای رایج در آموزش شیمی در بخش الکتروشیمی |
کد مقاله : 1008-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
جعفر عظمت *1، ابولفضل احمدی2 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، ایران |
چکیده مقاله |
این مطالعه به شناسایی کجفهمیهای رایج در میان دانشآموزان دوازدهم مدارس دولتی در زمینه مفاهیم الکتروشیمی پرداخته است. به منظور بررسی این کجفهمیها، یک پرسشنامه 15سؤالی چهارگزینهای بین 42 دانشآموز توزیع شد که در آن به بررسی موضوعات مختلفی از جمله سلولهای گالوانی، مفاهیم اکسایش و کاهش، الکترودها و الکترولیتها، موازنه اکسایش و کاهش، سلولهای الکترولیتی و خوردگی پرداخته شده است. نتایج نشان داد که بیشترین درصد پاسخهای صحیح مربوط به سوالات خوردگی (73%) و سلولهای گالوانی (70%) بود، در حالی که کمترین درصد پاسخهای صحیح به مفاهیم اکسایش و کاهش (35%)، موازنه اکسایش و کاهش (39%) و سلولهای الکترولیتی (44%) تعلق داشت. همچنین درصد پاسخهای صحیح در زمینه الکترود و الکترولیتها( 63%) بود. این یافتهها نشان میدهند که دانشآموزان در برخی مباحث الکتروشیمی بهویژه مفاهیم اکسایش و کاهش و موازنه آنها دچار کجفهمیهای عمدهای هستند. بر اساس نتایج بهدستآمده، اصلاح روشهای تدریس و تمرکز بیشتر بر این مفاهیم میتواند به بهبود درک و عملکرد دانشآموزان در زمینه الکتروشیمی کمک کند. |
کلیدواژه ها |
کجفهمی، دانشآموزان دوازدهم، الکتروشیمی، سلولهای گالوانی، سلولهای الکترولیتی، اکسایش کاهش. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |