بررسی نگرش دانش‌آموزان در مورد بازی آموزشی Sokbond و تاثیر آن بر یادگیری و انگیزه دانش‌آموزان در درس شیمی
کد مقاله : 1002-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
جعفر عظمت *1، نیما کریم زاده2، ابولفضل احمدی3
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
22دبیر شیمی، اداره آموزش و پرورش شهرستان ماکو، ایران
3دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی تأثیر بازی آموزشی Sokobond بر یادگیری مفاهیم شیمی و افزایش انگیزه دانش‌آموزان دبیرستانی می‌پردازد. مساله اصلی پژوهش این است که اکثر دانش‌آموزان مفاهیم شیمی را به دلیل پیچیدگی و انتزاعی بودن موضوعات آن، در یادگیری این درس با چالش‌هایی مواجه هستند. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی کارایی بازی‌های آموزشی در بهبود فرآیند یادگیری و کاهش اضطراب تحصیلی دانش‌آموزان است. بازی Sokobond به عنوان یک ابزار آموزشی نوین و به عنوان ابزاری مکمل با ترکیب پازل‌های منطقی و مفاهیم شیمی، دانش‌آموزان را به یادگیری فعال و تعاملی تشویق می‌کند. این بازی با طراحی مبتکرانه و هدفمند خود، توانسته است توجه بسیاری از معلمان و محققان آموزشی را به خود جلب کند. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از بازی‌های آموزشی می‌تواند به طور قابل توجهی درک مفاهیم شیمی را بهبود بخشد، انگیزه تحصیلی را افزایش داده و اضطراب و استرس مرتبط با درس شیمی را کاهش دهد. داده‌های این مطالعه از طریق آزمایشات آموزشی و پرسشنامه‌های ارزیابی جمع‌آوری شده و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که دانش‌آموزانی که از این بازی استفاده کردند، در مقایسه با روش‌های سنتی تدریس، عملکرد تحصیلی بهتری داشتند و رضایت بیشتری از فرآیند یادگیری خود نشان دادند. و همچنین در آزمون‌ها نیز عملکرد بهتری داشته اند. این پژوهش به معلمان و مسئولان آموزشی پیشنهاد می‌کند که بازی‌های آموزشی را به عنوان یک ابزار تکمیلی موثر در برنامه‌های درسی خود مد نظر قرار دهند تا کیفیت آموزش و تجربه یادگیری دانش‌آموزان را بهبود بخشند.
کلیدواژه ها
بازی آموزشی، یادگیری شیمی، انگیزه تحصیلی، اضطراب تحصیلی، روش‌های نوین آموزشی، عملکرد تحصیلی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر